آیا زن می تواند مهریه را چند بخش کند و همه را به صورت موازی بگیرد؟مثلاً 1000 سکه را دو قسمت کرده و بخواهد ماهی دو سکه بگیرد؟راه حل دفاع چیست و اگر نمی شود لطفاً قانون مربوطه را بفرمائید.
بله زن می تواند مهریه خود را در چند مرحله مطالبه نماید و منع قانونی ندارد.
در صورت صدور حکم اعسار و قسط بندی نسبت به یک پرونده شما می توانید به آن استناد کرده و میزان اقساط را پایین بیاورید همچنین می توانید ضمن رسیدگی به اعسار هر یک از پرونده ها به پرونده دیگر استناد کرده تا قاضی هنگام رسیدگی به اعسار اقساط متناسب با هر دو پرونده صادر نماید.
دلایل اشتباه بودن مهریه بالا
1-هر بدهکاری را را باید یکروز داد و مهریه نیز یک دین و بدهکاری محسوب میشود .این درحالیست که مهریه حتی در صورت فوت زن به وراث او ارث میرسد و آنها حق گرفتن مهریه را پیدا خواهند کرد که این موضوع به پیچیدگی رابطه مالی مهریه اشاره دارد.
امام رضا
هنگام ازدواج تلاش کن که مهریه از مهر السنه تجاوز نکند _ و آن پانصد درهم است_ پس رسول خدا به همین مهریه دیگران را به نکاح در میآورد و خود نیز با همین مهر با زنانش ازدواج نمود (500 درهم =5/262 مثقال نقره )
مستدرک الوسائل ج 15 ص 62
2-بدهکاری مرد به زن بر سر مهریه فقط به این دنیا ختم نمیشود و عواقب معنوی و آخرتی نیز بهمراه دارد و چنانچه مهریه در طول زندگی پرداخت نشود مثل دیون دیگر و یا حتی بدتر از آن دیون در آخرت بازخواست خواهد داشت .
رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) فرمود :
مَنْ ظَلَمَ اِمْرَأَةً مَهْرَها فَهُوَ عِنْدَ اللّهِ زان یَقُولُ اللّهُ عَزَّ وَ جَلَّ یَوْمَ الْقِیامَةِ: عَبْدى زَوَّجْتُكَ أَمَتى عَلى عَهْدى فَلَمْ تُوفِ بِعَهْدى وَ ظَلَمْتَ أَمَتى فَیُؤْخَذُ مِنْ حَسَناتِهِ فَیُدْفَعُ اِلَیْها بِقَدْرِ حَقِّها، فَإِذا لَمْ تَبْقَ لَهُ حَسَنَةٌ أُمِرَ بِهِ اِلَى النّار بِنَكْثِهِ لِلْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ كانَ مَسْؤُولاً.( بحار، چاپ مؤسسه وفاء بیروت، ج 100، ص 349. )
كسى كه مهر زن را ظالمانه نپردازد، نزد خداوند زناكار محسوب مى شود، روز قیامت حضرت حق به او خطاب مى كند، بنده من كنیزم را بر اساس پیمانى كه با تو بستم « عقد و ازدواج » به تو تزویج نمودم، به پیمان من وفا نكردى، و بر او ستم روا داشتى، سپس به اندازه حق زن از حسنات مرد برداشته در پرونده همسرش مى گذارند، و چون حسنه اى به اندازه پركردن حق زن نماند، به گناه پیمان شكنى به آتشش مى برند، عهد و پیمان مسئولیت دارد.
3-هنگامی که مهریه زیاد باشد اصولاً مرد نیت بر ندادن مهریه خواهد کرد که بر اساس احادیث این کار معصیت بوده و اساس زندگی زناشوئی را زیر سوال میبرد .
عن ابی عبدالله علیه السلام قال:
من امهر مهرا ثم لا ینوی قضاءه کان بمنزلة السارق.
امام صادق علیه السلام فرمود:
کسی که مهریهای (برای زن قرار دهد) و قصدش این باشد که به او ندهد او همانند دزد است.
4-زیاد بودن مهریه بر اساس شرع و قانون میتواند موجب حق حبس در زوجه شود در این حال علاوه بر اینکه زوجه از همسرش تمکین نمیکند و زندگی مشترکی نیز با او نداشته بدهکار نفقه شده است و در حالی که بدهکار مهریه است نفقه هم باید بپردازد و همچنان زوجه حق دارد زندگی مشترک با زوج نداشته باشد که با روح آرامش و زندگی مسالمت آمیز منافات دارد .
ماده 1085 قانون مدنی مادام كه مهریه زوجه تسلیم نشده در صورت حال بودن(عندالمطالبه) مهر، زن می تواند از ایفاء وظائفی كه در مقابل شوهر دارد امتناع كند واین امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود
5-احادیث وارده مهریه زیاد را مذموم و ناپسند شمرده اند و موجب دشمنی زن و شوهر بحساب آورده اند و از قرار دادن مهریه سنگین بر حذر داشته اند که این نشان دهنده خطرناک بودن و آرامش ستیز بودن مهریه سنگین است.
قال امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
لا تغالوا بمهور النساء فتکون عداوة.
حضرت علی علیه السلام فرمود:
مهریه زنها را سنگین نگیرید که موجب کدورت و دشمنی گردد.
وسائل الشیعه، ج 15، ص 11
6-برای مهریه های زیاد و خارج از تمکن مالی شوهر خطر به زندان افتادن برای شوهر وجود دارد که در این صورت آبرو و حیثیت شوهر قبل از هر چیزی ممکن است از بین برود .
معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد واملاك كشور از اضافه شدن دو شرط به شرايط ١٢ گانه چاپي دفترچههاي نكاحيه، در اجراي مفاد دستورالعمل شماره ٥٣٩٥٨ /٣٤/ ١ مورخ هفتم بهمن ماه ١٣٨٥ مبني بر قيد عندالاستطاعه بودن زوج در نحوه پرداخت مهريه و توافق و امضاء زوجين در موقع اجرا عقد خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری یاری، حجت الاسلام والمسلمين دكتر موسي احمدي با اشاره به موافقت رييس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور با چاپ اين دو بند به عنوان بندهاي ١٣ و ١٤ در دفترچههاي نكاحيه گفت: گرچه طي بخشنامهاي سران دفاتر به ازدواج مكلف به تبيين و تشريح و تفهيم موضوع شدهاند، اما گاهي مشاهده شده كه بعضي از سران دفاتر به اين تكليف عمل نكرده و موجب بروز مشكلاتي در اين زمينه شده است.
به گفته وي بر اين اساس در چاپ جديد دفترچههاي نكاحيه، دو شرط ١٣ و ١٤ به ترتيب با عناوين «مهريه به صورت عندالمطالبه مي باشد» و «مهريه به صورت عندالاستطاعه مي باشد» جهت امضاء يكي از اين موارد به انتخاب زوجين درج خواهد شد